'12 nov

10

19:38
62
Kormányzati alattvalógyártás iskolák helyett

írta: Lutius Lemmingus

Úgy tűnik, megint sikerül valamit lerombolni, hogy aztán helyette nagy pofával, nekibuzdulással, inkompetenciával alkossanak valami “megújult, modern, élenjáró és európai, mások által másolt” düledező tákolmányt bárminemű egyeztetés, szakmai átgondoltság, hatástanulmányok, vagy csak egyszerűen előzetes számítások nélkül. Csak ez most épp nem más, mint az oktatási rendszer. A következő generációk, gyerekeink jövője. Ez az ország nem is olyan rég, mindössze néhány évtizede látott már egy államosítást az iskolák esetében is. Láthattuk, hogy hová vezet a jó szándéknak álcázott inkompetencia. Hagyjuk ismét?

 Kicsit és nagyot, politikust és civilt, szülőt és pedagógust foglalkoztat jó ideje a hír, miszerint a kormány januártól államosítani kívánja a közoktatást. Persze, mondhatni csak kvázi, hiszen míg az infrastruktúra (épületek, taneszközök) az önkormányzatok kezében marad, addig a tanárok az állam, pontosabban az általa gründolt, Klebelsberg Kuno nevét viselő intézményfenntartó központ kezébe kerülnek. Elméletileg tehát ez nem államosítás. Gyakorlatilag meg einstand, ahogyan arra egy nagyon összeszedett morgás is rámutat. Ahogyan a megszorítás sem megszorítás, csak az adóviszonyok átrendezése.

cimer_jav.jpgÉrvek hangzanak el amellett, hogy az oktatás állami kézbe vonása logikus és szükségszerű lépés, mert így legalább az oktatás egységes lesz mind a leadott tananyagot, a követelményrendszert, a tantervet, vagy a színvonalat tekintve. A magyar oktatás lemaradását nemcsak szubjektív vélemények, hazai pedagógusok szakmai elemzései, de a nemzetközi felmérések is igazolni látszanak. Tehát a változtatás jogosnak tűnik mind a laikus szülők, mind a szakma számára. Hoffmann Rózsa, oktatási államtitkár asszony számára is, hiszen véleménye szerint “megszűnt az oktatás egységes tartalmi és szakmai minőségének elvárása, biztosítása és ellenőrzése, a rendszer működésének tervezhetősége, az országos érdekek, így a munkaerő-piaci szempontok, a felzárkóztatás, a tehetséggondozás és a gazdaságosság figyelembevételének lehetősége, és jelentős mértékben romlott az oktatás eredményessége.”  - hoffmannrozsa.hu

 Mások pont ezen új intézkedések ellen érvelnek: diktatúrát és intézményi, pénzügyi káoszt  emlegetnek. És vélhetően nem alaptalanul. Hiszen a pazarló, inkompetens és diszfunkcionális állami bürokráciának, a korrupciónak és az államosításnak Kelet-Európában mindig is nagy hagyománya volt, s most úgy tűnik, az utóbbi 10 évben mindez egyre inkább reneszánszát éli. Ám, alapvetően mindezen jelenségeknek - főként az államosításnak - azért még mindig rossz a pedigréje (függetlenül attól, hogy mivelünk, magyarokkal a rendszerváltás mondhatni csak úgy megesett, s talán ezért is olyan könnyű elvenni tőlünk apránként ezt a koraszülött szabadságot.)

 “Az intézményes megoldást kell keresnünk, minthogy a magyar iskolaügy elmaradottságának megszüntetéséről van itt szó. Olyan iskolát kell végre a magyar dolgozók gyermekének adni, amely szinvonalban, erkölcsi nevelésben, demokratikus hűségben méltó népünk más téren tett hatalmas erőfeszítéseihez.”  -  /Ortutay Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszter 1948

 Legutóbb 60 évvel ezelőtt, ijesztően hasonló érvekkel megtámogatva, a kommunista rezsim államosította az iskolákat. Nagyszüleink, szüleink sokat meséltek (tényleg kiváló pedagógusaik és felejthetetlen élményeik mellett) a nem egyszer csapnivaló színvonalról és módszerekről, a hamisított történelem, művészet, nemzeti kultúra és identitás gyerekfejekbe töméséről, az idegen nyelvek oktatásának csődjéről, a pedagógiailag kevésbé, ideológiailag annál inkább képzett, iskolák nyakára ültetett káderek szakmai, erkölcsi és kulturális rombolásáról.

 Elsőre úgy tűnhet, erős túlzás idáig elmenni, a múlt rémeit vizionálni minden bokorban, hiszen sokszor bebizonyosodott már, hogy ideológiáktól függetlenül is működhetnek nagyon rosszul és pazarlóan a túl nagyra nőtt, központosított, ezernyi vízfejet nővesztő állami rendszerek. Ám egy, a magyar parlamentben pár napja elhangzott mondat után mégiscsak logikusnak tűnik ismét felemlegetni a látszólag letűnt diktatúrát. 

“...tudja, én a nyolcvanas években nem a diktatúra ellen harcoltam. Hanem azok ellen, akik csinálták a diktatúrát.” /Orbán Viktor miniszterelnök 2012

 A miniszterelnök eme freudi elszólása könnyen visszarepítheti a zembereket az államosítás szép, fentebb is említett időszakába. Amikor az infrastruktúra az államé volt, de nem törődött vele, és mivel a pénz is folyton elfolyt, mállott a fal, nem volt elég labda, térkép és magnéziumtömb. Amikor a tanár az államé volt, és ezért a tanár nem feltétlenül mondhatta el, hogy az ember lehet polgár is, nemcsak szolga, hogy élnek magyarok a határainkon túl (akik közelebbi rokonaink, mint szovjet testvéreink). Csend övezte, hogy Márai és Petri milyen klassz írók, hogy a szocialista hiánygazdaság nem is olyan szuper, és hogy a diák nagybátyja nem is hazaáruló horthysta ellenforradalmár volt ‘56-ban, csak egy fiatal srác, akinek tele volt a hócipője az elviselhetetlen élettel. Amennyiben a miniszterelnökünknek - szavai szerint - alapvetően sosem volt baja a szocialista diktatúrával, mi baja lenne a diktatúra államosításával, oktatáspolitikájával, tanárokhoz és diákokhoz való viszonyával? Talán csak annyi, hogy nem ő volt akkor a főmufti.

 Hiszen mennyivel egyszerűbb, ha az iskolából megtört, elbutított, valódi identitás nélküli alattvalók kerülnek ki, akik az “ora et labora” szellemében engedelmesen robotolnak a cimborák földjein éhbérért, s fenntartják a Libanonból importált fényes demokráciát, a permanens forradalmat és (polgár)háborút? Az iskolák államosítása jövőre indul, a történelem és az identitás machinálása már idén elkezdődött. 

"Aki, uralja a múltat, az uralja a jövőt is; aki uralja a jelent, az uralja a múltat is." - /George Orwell: 1984

 Ezt a tudást kiválóan átadhatják azok a tanárok, akik meglehet, innentől kezdve szakmailag és (főként) egzisztenciálisan egy járási párttitkár elvtárs kényétől-kedvétől függenek. Aki viszont az állami Köz-csinovnyik Egyetem ösztöndíjakkal vastagon kibélelt, ám állami finanszírozású szemesztereket háborítatlanul hagyó szakjain sajátíthatja el szakmájának minden csínját-bínját. De mi történik,  ha valaki nem áll spirituális kapcsolatban a miniszterelnökkel, és nem efféle értelmiségi karrierre vágyna? A lehetőség bárki előtt nyitva áll, hiszen ahogyan a közoktatás sem lesz állami, úgy végre a felsőoktatásban is eltörölték a tandíjat

 Ennek nem kell szükségszerűen így lennie. Óriási segítséget nyújt a zembereknek maga a kormány, ahogyan arra a minap a Véleményvezér is rámutatott. Hiszen úgy tűnik, megint sikerül valamit földig lerombolni, hogy aztán helyette nagy pofával, nekibuzdulással, inkompetenciával, alkossanak valami “megújult, modern, európai és mások által másolt” düledező tákolmányt bárminemű társadalmi egyeztetés, szakmai átgondoltság, hatástanulmányok, vagy csak egyszerűen előzetes számítások  nélkül.

 Amikor ez a tákolmány összeomlik, valamikor a jövőben, pedagógusi és civil nyomásra talán ismét lesz egy szakmai egyeztetésen és felügyeleten alapuló Nemzeti Alaptanterv. Ami az állami, az alternatív és egyéb iskoláknak egyaránt előírja, hogy bármilyen módszerrel taníthatnak, ám az iskolákból kikerülő polgároknak ilyen színvonalon kell tudniuk számolni, amolyan színvonalon kell tudniuk magyarul folyékonyan olvasni és helyesen beszélni. Kell bírniuk bizonyos kompetenciákat, melyekkel mind a saját, mind a közösségük életét mind jobban kiteljesíthetik. Tisztában kell lenniük azzal, hogy ők egy nemzet, melynek van közös történelme, identitása, és vannak közös jelképei, emlékei, hagyományai. Sőt, ilyen magyar emberek a határokon túl is élnek, de semmi baj, mert az EU-n belül egész könnyen meg lehet őket látogatni. És mi így együtt, legyünk akár bármilyen okosak és szépek, nem vagyunk sem többek, sem kevesebbek másoknál. Másoknál, akik a világban laknak, akikkel lehet beszélgetni, üzletet kötni, olykor összeveszni, mert mondjuk, az érettségi idejére legalább egy európai nyelven pötyögnek valamicskét a magyar polgárok. Legalább angolul, ha már az lett a latin a 21. században - akár tetszik, akár nem. És akkor feltaláljuk a meleg vizet.

 Ehhez nem kell államosítás.

Valami máshoz igen. Valami olyanhoz, amihez ez az ántivilágban tanult és szocializálódott csapat igazából ért.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Steppenwolf 2012.11.10. 23:39:46

Hiányzott egy újabb olcsó népszerűségre pályázó kormányfikablog.
Nyilván Európa legtöbb országában, ahol a közoktatás állami kézben van (közvetve eddig is állami kézben volt nálunk is, mert az állam adta pénzt az önkoriknak a fenntartásra) szintén kommunizmus van...

Még szerencse, hogy ebben az országban a foci, a jog és a gazdaság mellett az oktatásnak is tízmillió szakértője él.

Lutius Lemmingus · http://szabotazs.blog.hu/ 2012.11.11. 00:09:17

@Steppenwolf: Helló, köszi a kommentet.
Megnyugtatlak, habár pályaelhagyó vagyok, sokat dolgoztam az oktatásban, több szinten. Szóval lehetséges, hogy jobban értek hozzá, mint aki csak kívülről látja.
Alapvetően nem az állami iskolával van a para. Azzal soha, sehol sincs para.

Hanem azzal van para, hogy az előző kommunista diktatúrától -khm- el nem határolódó koponyák ismét államosítgatják az államit. Ismét fura, áttekinthetetlen módon, amire ráadásul rendes anyagi keret sincs - legalábbis jelenleg a hivatalos álláspont ez.
Nem "fikáznám" a reformot, ha mondjuk egy átgondolt, konszenzuson és szakmai egyeztetésen alapuló oktatási reformot látnék, ami finanszírozás tekintetében is rendben van. (És ez nem játék, a "majd lesz valahogy" nem fér bele, mert ez a gyerekeid, unokatesóid stb. jövője.)

UI: az is para, hogy az önkori a helyi közösség. Az állam adta a lóvét, ők meg helyi igény szerint alakították az infrastruktúrát és a személyi állományt. Most ezzel ezentúl -ne legyen igazam- két probléma is lehet a jövőben:
1a. fizet az állam ezentúl az önkormányzati tulajdonú ingatlanok használatáért? 1b. ha elromlik egy interaktív tábla, ki fizeti a kárt, és ki vesz másikat, milyen rendszeren keresztül, milyen igények alapján, milyen forrásokra támaszkodva?
2. Jó az egy közösségnek, ha mondjuk nem a helyi önkori, igazgató, tanári kar, szülői munkaközösség stb. dönt arról, hogy ki legyen a gyerekek nyakára ültetve, hanem konkrétan az állami hivatal? Mert ő dönthet, ő lesz a munkáltató, nem az önkori, aka a helyi közösség.

Üdv:

Lutius

ügyfélszolgálatos 2012.11.11. 00:45:59

@Steppenwolf: Plusz ilyen kreténekkel is tele van az ország, mint te.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.11. 01:23:55

Van egy másik ismert példa is az iskolák államosítására és a mindennapos testnevelés kötelező bevezetésére: Németország az 1930-as években.

Kámasuka 2012.11.11. 03:54:13

Na b'meg pont ilyen volt 60 éve is, ha attól az apró ténytől eltekintünk hogy államosítani csak magán és egyházi iskolát lehet, mint 60 éve bemutatták.

A szocik körbesírják a világot az állami iskolák államosításával, ki is röhögi őket mindenki.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.11.11. 07:06:12

@Steppenwolf: +1
bár nem teljesen világos, milyen elképzelt világtól retteg ennyire a posztoló, főleg, hogy milyen alternatívát ajánl, ezen a zavaros, index címlapos bérblogom

mondjuk szerintem is baj van az oktatással
jó lenne, ha végre szétválna az állam és a hittérítés
és nem a tudomány nevű szekta hittételeit magoltatnák, állami intézményekben

M_R 2012.11.11. 07:14:21

Azét látszik hogy vannak akik örülnek a régi "átkosbeli" iskolai rendszer visszatérésének...Hiába, erős a nosztalgia az egyszerű idők után, amikor nem kellett gondolkodni (sőt nem is volt tanácsos).

Kombi 2012.11.11. 07:31:27

Én nem is tudtam, hogy a rendszerváltás után privatizálták volna az állami iskolákat, a blogíró-médiaszolga már megint csúsztat, az egyszerűnek hit emberek megtévesztésére.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.11.11. 07:34:04

ez igaz, a magukat felsőbbrendű/ateista/liberális/értelmiséginek gondoló szdsz szavazó tudományhívőknek nincs igényük a gondolkodásra
nem is képezték ki őket erre

elég bemagolni azt a tudományos/ateista/darwinista/baloldali véleményt, amit a fejükbe tömködtek, és azt kell visszaböfögniük
ők ennyivel eddig elboldogultak a világban, másra nem volt szükségük

preddy 2012.11.11. 08:08:49

@ügyfélszolgálatos:
Nem kretén, csak nincsenek önálló gondolatai! Birkatípus, kell neki a kolomp hangja a tájékozódáshoz, a menetirányhoz... Pulitípus, mert terel...

tomwar 2012.11.11. 08:12:49

@wmiki: Az eddigi oktatas totalis csodjere remek pelda vagy.
Ezen persze nem segit a mostani atalakitas, de sebaj, a cel ugy is a hozzad hasonlo droidok nagytomegu kikepzese: buta, keveset gondolkodo, vallasi fanatikus, akik feltetel nelkul a Part melle allnak.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.11.11. 08:28:33

@tomwar: nagyon jól érvelsz, tényekkel alátámasztva, személyeskedéstől mentesen :((

igazi felsőbbrendű értelmiségi vagy, biztos nélkülözhetetlen a munkád, egy hivatalban :x

különvélemény 2012.11.11. 08:32:33

Az egész cikk arról szól, hogy 10x le lehessen írni az államosítás szót.

Az oktatás állami feladat, így állami kézbe került, ennyi.
Legalább nem lesz akkora különbség az iskolák között, csak attól, mert szegény egy önkormányzat.
Mert az aztán nagyon demokratikus, meg alkotmányos, hogy nincs fűtés a suliban, mert nincs pénze az önkormányzatnak fűtése.
Szegény falu szegény iskolájában a gyerekeknek nem jár olyan oktatás, mert nincs pénz eszközökre, fűtésre, minőségi oktatókra, ez lenne a liberális demokrácia?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.11. 08:53:13

nem látok semmi freudi elszólást abban, hogy a diktatúra csinálói ellen harcolt. komolyan gondolta ő azt.

tomwar 2012.11.11. 08:53:41

@wmiki: Az nyilvan erv, amiket te sorolsz, ugye? Sok bejegyzest olvastam toled, es maig nem ertem, miert zavar a tudas teged...

tomwar 2012.11.11. 08:54:44

@különvélemény: A kozpontositas mindent megold? Nem is ertem, mi baj volt a Rakosi rendszerrel!?

regress 2012.11.11. 08:57:40

@wmiki: szerintem is baj van az oktatással,mikor olvasom a hülyeségeidet.az államosítással elérik,hogy csak ilyen oxigénhiányosokat neveljenek mint te,meg elvtársad franklin.és viktordnak pont ez kell.sok birka,egy akol

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.11.11. 09:10:28

tudom, tudom, index címlapos bérblogon a tudomány sosem téved, és az orbáni rendszer véres, elnyomó diktatúra, és csak a gyurcsány/bajnai/kuncze szentháromság hozhatja el a szabaccságot, meg a tejjel-mézzel folyó kánaánt

minden más hülyeség
igazi liberális gondolkodók vagytok, gratulálok

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.11.11. 09:11:33

@tomwar: :x
ha nem érted az írást, azon én nem tudok segíteni :((

2012.11.11. 09:13:43

Az állami finanszírozású iskola ugyanolyan jól, hatékonyan és elengendö pénzzel fog mūködni, mint a MÁV, a VOLÁN, stb. Oda lehet ültetni egy-egy ismeröst igazgatónak. Nincs is ezzel semmi baj, ez minden fideszes szavazó álma.

2012.11.11. 09:17:17

@wmiki: te nem liberális gondolkodású vagy?
Hanem milyen?

látjátok feleim szümtükkel 2012.11.11. 09:20:32

@wmiki:"... nem teljesen világos, milyen elképzelt világtól retteg ennyire a posztoló,"

Tanulj meg a sorok közt olvasni.
Mit is mondott OV?
“...tudja, én a nyolcvanas években nem a diktatúra ellen harcoltam. Hanem azok ellen, akik csinálták a diktatúrát.” /Orbán Viktor miniszterelnök 2012/"

Ebből azt is lehet érteni, hogy a diktatúra úgy magában nem rossz dolog, főleg, ha én (mi ) vagyok(unk) a diktátor(lók). Ha én csinálom az dícséretes, ha más csinálja, azt meg kell akadályozni. ENNYI.

nemhívő 2012.11.11. 09:21:35

...na,...akkor én mondok egy példát az államosítás ostobaságáról..
Államosították pl a tankönyvterjesztést is. Ez azt jelenti, hogy egy olyan "versenyző" kapta meg a kb 4000 iskola tankönyvellátásának a jogát, ...amelyik korábban alig egy tucatot sem volt képes tisztességesen kiszolgálni.
Ez a Könyvtárellátó vállalat, amelyik máris gigaberuházásra készül állami pénzből.

Egy olyan számlázási rendszert és hozzávaló szerverpark kiépítéséhez kér százmilliókat, amelyik lehetővé tenné azt, hogy 4-5 nap alatt közel 4000 helyen több milliós nagyságrendben, az iskolában dolgozó tanárok számlákat legyenek képesek kibocsátani a Könyvtárellátó Vállalat nevében.
Az erre fordított összegre semmi szükség sem lenne, ha maradhatna a mai rendszer,...ráadásul abszolut kidobott pénzről beszélünk,...hiszen az év 360 napjában erre a kapacitásra semmi szükség!

...írjon, aki ezt érti!... (azt mondjuk én is értem, hogy valakik a rendszer kiépítésével gennyesre keresik magukat...)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.11.11. 09:24:23

na jó, feladtam :x

igazatok van, hiszen 10milliárd légy nem tévedhet... mint maga a szent tudomány

de majd visszatér a gyurcsány/bajnai/kuncze szentháromság, és akkor eljő a kánaán

látjátok feleim szümtükkel 2012.11.11. 09:24:44

@wmiki: "... minden más hülyeség..."

Drága fiam! Nem is vagy te olyan buta mint gondolod, mert igazad van, minden más hülyeség.
Tudod az a baj, hogy mi sokan, már egyszer megéltük az Orbán Viktor, illetve a rendszerváltás előtti világot, és kurvára nem vágyunk rá, hogy másodszor is megéljük. Ha te azt akarod megélni amin mi már túl vagyunk, akkor te el elfuserált terméke vagy a szüleidnek.

látjátok feleim szümtükkel 2012.11.11. 09:27:20

@tomwar: "A kozpontositas mindent megold? Nem is ertem, mi baj volt a Rakosi rendszerrel!? "

Meg azokkal, akik ellen OV harcolt?

látjátok feleim szümtükkel 2012.11.11. 09:32:35

@wmiki: "de majd visszatér a gyurcsány/bajnai/kuncze szentháromság, és akkor eljő a kánaán"

Igen. Kánaán ahhoz képest, hogy negyven évig Kádár és elvtársai szarták az igazságot. Rossz a szemed, hogy nem veszed észre, a következő negyven évben a fidesz akarja ugyan ezt tenni a bebetonozós törvényeivel. Na ezért nem lesz akkora csapás, ha vissza jönnek.
Tudod amikor nem volt ki az Alkotmánybíróság teljes létszáma, akkor is működött, és az még úgy is jobb volt, mint az, amikor minden bíró egy istent imádva egyformán nyomkodja a gombot. Amikor a döntéshozó szervekben az ellenvéleménynek nincs helye ( kirugják, hogy a lába sem éri a földet ), vagy egy állami szervezet működése felett nincs sem állami, sem társadalmi kontroll, akkor van diktatúra. Ezt szereted?

Diopapa_sok 2012.11.11. 09:39:01

@különvélemény: Így legalább mindenhol egyformán rossz lesz :) Hurrá, éljen az esélyegyenlőség!

lost hope 2012.11.11. 09:53:19

Megint nem azzal van baj alapvetően, amit csinálnak, hanem azzal, ahogy: erőből, ész nélkül, kurvagyorsan, a kompromisszumkészség és az átgondoltság leghalványabb jele nélkül.

Nagyon sokba kerül ez neked, nekem, és mindenki másnak, plusz évekkel (ha nem évtizedekkel veti vissza az országot.)

Én még emlékszem az úttörő csapatvezető pajtásra az iskolában, aki egy tanulatlan, bártdolatlan, arrogáns kretén volt, és minden tanár rettegett tőle, mert BÁRMIT megtehetett. Ez az irány? Ez a cél?

Alhazred 2012.11.11. 09:57:05

@wmiki: tudod, azért, mert a te agyad nem érti meg a tudományokat, attól az még nem biztos, hogy rossz dolog.

dr Smittpálelnökúr 2012.11.11. 10:00:32

Nagyon, nagyon szomorú, hogy a fidesz hívők feladták a gondolkodást.
Nem hiszem, hogy genetikailag képtelenek az agyukat használni, pedig a tények ezt mutatják. Ők kritikára képtelenek.

A vezér mond valamit, az szentírás. Tőle rossz, hibás gondolat nem jöhet. Akinek ez nem tetszik, az mocskoslibsibolsikomcsi.

Szerintük.

Szerintem pedig bennük testesül meg a kádári kisember, aki a vezértől várja az igét, akinek irányítás kell. Pont úgy, ahogyan a vezér mondta. A saját híveiről.

midnight coder 2012.11.11. 10:27:21

Ezzel az egésszel csak az a baj, hogy ebben az országban utoljára normális színvonalú oktatás Kádárék idejében volt. Azóta a színvonal folyamatosan süllyed. Mostanra már lassan érettségi = tudsz írni és olvasni.

873ujr3rk 2012.11.11. 10:28:52

@midnight coder: ezt minden bizonnyal alá tudod támasztani valamilyen mérés eredményével. vagy csak így érzed ?

873ujr3rk 2012.11.11. 10:31:42

@midnight coder: illetve, miből gondolod hogy javulni fog a rendszer attól, ha volán/máv lesz belőle ?

2012.11.11. 10:34:29

Az egész ott kezdődik, hogy a gyerek még kicsi. Nincs szavazati joga, így aztán annyira nem is kell megnyerni. Nem kell nagyon pénzt adni az oktatására. Mondjuk azt, hogy nem is tudunk pénzt adni, mert szegények vagyunk. Mint a templom egere. Nekünk nincs arra pénzünk, mint a norvégoknak, hogy az ország legtávolabbi pontján, a jegesmedvék közé telepített bevándorlók gyerekei is ugyanolyan jó körülmények közt tanuljanak, mint az őslakosok. Mondjuk azt.

A paidagógoszokat se fizessük meg, tekintsük őket rabszolgáknak. Mondjuk azt, hogy nincs rájuk pénz, mert mi vagyunk a templom egere. Így legalább azzal lesznek elfoglalva, hogy másodállással keressék meg a konyakra valót. Igaz ugyan, hogy így nem lesz elég idejük arra, amire kéne, hogy órákat készüljenek az óráikra - figyelembe véve, hogy melyik gyereknek mire lenne szüksége -, meg arra sem lesz idejük, hogy magukat is képezzék és hogy kipihenten essenek be az iskolába, de nem baj, legalább bűnbakként tekinthetünk rájuk, majd azt mondjuk, nem tudnak tanítani.

Persze pénz azért van, csak másra költjük. Mondjuk azt, hogy nincs. Iskolára és paidagógoszra, azaz a gyerekekre nincs.

Komjaga · http://szabotazs.blog.hu 2012.11.11. 10:39:54

@wmiki: Kedves Miki! Szerintem, ha még párszor leírod egymásután, hogy ateista/darwinista/baloldali, akkor felvesznek az Echo TV-be :D Ami egy jó hely, hiszen éppen MTVA-as vezetői pozíciókat kapnak az atesita/világösszesküveés/Izael/ufók/baloldal nagy hívei. Egyébként szerintem a kolléga egész egyértelműen leírta, hogy attól fél, hogy az állam az önkormányzatok és helyi közösségek helyett magához veszi az oktatást, ami csak annyival fog járni, hogy felügyeli az oktatókat a saját "alternatív" történelmi társadalmi szemléletét fogja a gyerekekre/iskolákra erőltetni. További baj, hogy jelenleg a források nem állnak rendelkezésre az átalakításhoz, a struktúra nincs kész, de átnyomják. Mint a választási törvény tervezetét a regisztrációval, meglesz mint Kerényi festményei/könyvtára/asztalkái. Közpénzből pártideológiai oktatás, ahogy ezt vállalták is: konyves.blog.hu/2012/10/24/kerenyi_imre_keveri_radnotit_shakespeare-rel_leveleben "Ez egy kultuszkönyvtár - folytatta Kerényi Imre, hozzátéve: minden politikai rendszer törekszik és törekedjen is arra, hogy filozófiáját megjelenítse épületekben, szobrokban, könyvsorozatokban." Meg az oktatásban mondjuk?

puszi 2012.11.11. 10:41:42

A központosított rendszer létrehozása akkor jó és kívánatos, ha olyan emberek kerülnek oda, akik tudják, hogy mit kell csinálni, és azt tényleg jól is csinálják, Ebben az esetben a működés hatékony, gazdaságos, minden oké. Tud valaki ilyen rendszert mutatni Magyarországon jelenleg?
A diktatúrával ugyanígy nincs baj. Ha olyan diktátor van, aki tudja, hogy mi a legjobb az embereknek, és ennek érdekében társadalmi egyetértéssel intézkedik, az hatékony, gyors és gazdaságos. Tud valaki ilyet mutatni bárhol a világon?
Az az alapvető probléma, hogy emberek vagyunk. Pszichológiai kísérletek tucatjai igazolták, hogy az emberek viselkedése a helyzettől nagy mértékben függ. Döntéseit, reakcióit, személyiségét nagyban befolyásolják a körülmények, a pozíciók, a reakciók. Bizonyos pozíciókba helyezett emberek elképesztő személyiségtorzuláson mehetnek keresztül pusztán csak a megváltozott helyzetüknek köszönhetően.
A tervezett rendszerrel kapcsolatban több aggályos tényező is felmerül. Az első, ami a Klebelsberg Központ generál, hogy kb. 140000 ember ügyeit egyszerre intézni elképesztő munka, egy nem megfelelő rendszer óriási káoszt okozhat.. Nem csak arról van szó, hogy fizetést kell nekik adni, hanem nagy mértékű ellenőrző funkció is társul hozzá (fizetési besorolások, pótlékok rendszere stb,), ha valahol porszem kerül egy ekkora gépezetbe, hónapokba telik, mire kibogozzák az eseményeket (lásd NAV-nál az adóügyek). A munka zökkenőmentes elvégzése itt is, ott is nagyfokú automatizálást igényel, és ezért lesz nehézkes az egyedi esetek intézése, mert az kézi beavatkozást fog igényelni.
A következő probléma az igazgatói hatáskör megnyírása, a tanárok munkáltatói jogát, kinevezését nem az intézmény igazgatója, hanem a tankerületi igazgató fogja gyakorolni. Az igazgató bábbá válik, holott a jelenlegi felállás szerint egy jól működő iskolában az igazgató fogja össze szakmailag és emberileg a tantestületet, megválogathatja, hogy kik legyenek a tantestület tagjai. És ez nem feltétlenül szakmai feltételeket jelent (szaktárgyi tudás és pedagógus mesterségbeli tudás), hanem személyiségbeli kérdéseket is, mert egy jó igazgató fel tudja mérni, hogy az új kolléga képes lesz-e hatékonyan együtt dolgozni a tantestülettel. Erre a tankerületi igazgatónak nem lesz rálátása. Tehát egy tankerületi főnök akár magától, akár felsőbb utasításra simán szétverhet egy jól működő, eredményes oktatást és nevelést megvalósító iskolát nagyon rövid idő alatt.
A diktatúrákkal az is nagy probléma, hogy az egyszerű csinovnyikok és talpnyalók képesek százszorosan überelni a diktátor baromságait, lásd Alaptörvény asztala a hivatalokban. Ha egy ilyen buzgó mócsing rákattan egy-egy ügyre azért, hogy szeretett vezérének kedvében járjon (legalábbis csekély agya szerint), akkor iszonyatos tettekre képes. És akkor a Jóisten mentse meg a magyar oktatási rendszert.
A magyar nép sosem volt gazdag. Mindig is fosztogatták vagyonát, hol ez, hol az. Mindig is irtották, hol ezek, hol azok. De egy valamit nem tudtak tőlünk elvenni, az élni akarást, és a megszerzett, századokon át felhalmozott tudást és tapasztalatot. Ezt a tudásközpontúságot jelenti jelenleg a magyar oktatás színvonala. A nemzetközi felmérések mondanak bizonyos értékelést a magyar diákok tudásáról, képességeiről, de ne felejtsük el, hogy ezek a felmérések (például a sokat emlegetett PISA) megrendelésre készültek, és egy bizonyos szempontból mérték fel a gyerekek képességeit. Más felmérésekben mi jobban szerepeltünk, mint a többi országok, csak ezeket a hangokat nem hallani. A finnek, a finn tanárok nagy tragédiája saját bevallásuk szerint, hogy a PISA mérésben jól (gyakorlatilag a legjobban) szerepelnek, ezért a kormányzat nem fejleszti az oktatást, hiszen jól van az úgy. Viszont egy finn egyetemista elsőéves korában nehezen birkózik meg a törtes műveletekkel, alapvető algebrai összefüggésekkel és még sorolhatnám. És ez nem témája a PISA méréseknek, az arról szól, hogy ha valaki nem tanul tovább, akkor milyen, gyakorlatban alkalmazható készségekkel rendelkezik. Magyarországon az ilyen szempontból szélsőséges teljesítményért az oktatási rendszer társadalmi igény szerinti átalakulása a felelős (mindenki gimnáziumba akar járni és diplomát akar szerezni, holott a Gauss-görbe szerint erre a népességnek csak egy meghatározott százaléka alkalmas). Régebben megvoltak azok az iskolatípusok, amelyek az életre készítettek fel, és nem a továbbtanulásra. Ezek megszűntek, és helyettük lettek a futottak még gimnáziumok. És a felmérések azt mutatják, hogy a magyar átlagosan középszerű teljesítmény szétválik: vannak nagyon rosszul és vannak kimagaslóan jól teljesítő intézmények (ezek az úgynevezett elit gimnáziumok). A magyarázat a korábbiakból világos: ezek az intézmények a korábbi oktatási struktúrában is kimagaslóak voltak, és azok is maradtak. A jelenlegi struktüraváltással ezeket le lehet rombolni. Pont.

Komjaga · http://szabotazs.blog.hu 2012.11.11. 10:45:39

@wmiki: és egyetlen dolog még. Szeretném kívánni, hogy annyi pénzből nyomják majd ki a "civilek", a "Bajnai a reinkarnálódott Gyurcsány" nemzeti konzultáció lightot, amennyiből ez a "bérblog" működik :D Nem igazán találkoznánk semmilyen fecnivel annyi szent. Sajnálom, de egy peták bevételünk nincs, lehet ez a Fideszes oldalon hihetetlen, de pénz nélkül is lehet tevékenykedni mondjuk, ha felelősséget érzünk a közélet, vagy az ország iránt. Sőt! Pénz nélkül, vagy vezér nélkül is lehetnek gondolataink! Bizony.

tlvajferi 2012.11.11. 10:47:33

azért vannak jó hírek is, nem kell mindig rinyálni
"Legalizálták a marihuannaát Coloradóban" . Népszavazással. Remélhetőleg nemsokára nálunk is hatalomra kerül egy olyan kormány, amely ezt megteszi. Utána tökmindegy,milyen az oktatási rendszer, állami vagy önkormányzati vagy magán. A fejlődés előtt megnyílik majd az út.

látjátok feleim szümtükkel 2012.11.11. 10:54:05

@midnight coder:"... ebben az országban utoljára normális színvonalú oktatás Kádárék idejében volt."

Osztán a közoktatást Pozsgai elvtárs kezébe helyezték. Innen lejtő.
De ki is ad a miniszterelnöknek tanácsaokat?

Big-B 2012.11.11. 10:55:24

wmiki blogjának egyetlen kommentelője maga wmiki, vagy egy klónja.

bilolyogus 2012.11.11. 11:37:32

@wmiki: Igen, a tudomány pont arról híres, hogy nem kell hozzá gondolkodni, ellentétben a vallással, ami komoly szellemi erőfeszítést kíván, hiszen minden jelenség magyarázata szerinte az, hogy, hogy isten így teremtette, hiszen úgy hiszem.

eßemfaßom meg áll 2012.11.11. 11:38:26

@roli101: Ugye tudod, hogy most is állami finaszirózásu az iskola, és az volt 2-4-6-8 éve is?

bilolyogus 2012.11.11. 11:39:13

Bocsánat, véletlenül két "hogy" került a mondatba.

lucernaböde 2012.11.11. 11:39:55

@puszi: Köszi! Ilyen jó összefoglalót még nem olvastam erről a témáról.
Januártól mi is állami fenntartású intézmény leszünk, és vannak félelmeim bőven. Sőt, ha jobban belegondolok, csak azok vannak. Eddig közösen döntöttünk a fontos kérdésekben, figyelembe vettük a megrendelők (szülők, gyerekek) igényeit, és eredményes és népszerű középiskolát működtettünk. Attól tartok, hogy januártól csak azt csinálhatjuk, amit a KIK jónak lát, függetlenül attól, hogy tényleg jó-e, és van-e értelme egyáltalán...

eßemfaßom meg áll 2012.11.11. 11:40:36

@873ujr3rk:

sétálj el fiatalok közé és beszélgass velük.

eßemfaßom meg áll 2012.11.11. 11:42:35

@eßemfaßom meg áll: Én meg ne csukott szemmel írjak sietve

lucernaböde 2012.11.11. 11:45:19

@eßemfaßom meg áll: Állati nagy tévedésben vagy. Az iskolák túlnyomó többsége ma önkormányzati finanszírozású, ami annyit tesz, hogy állam bácsi ad egy bizonyos összegű normatívát az önkormányzatnak, ami általában a hideg vízre sem elég, és ami még kell az iskola működéséhez (bérek+dologi kiadások) azt az adott önkormányzat teszi hozzá. Természetesen anyagi lehetőségei függvényében.
De! Ha az iskola kitalál v.mi értelmes dolgot, amire az adott településen igény van, akkor az adott település önkormányzatát kell meggyőznie, hogy adjon rá pénzt. No ez jóval egyszerűbb, mint állam bácsitól kiénekelni akár 1 ft-ot is.

mojszipupi 2012.11.11. 12:08:40

Az egyetemek adósságát is azért vállalná át a kormány h aztán korlátlanul uralkodjon felettük. Na meg persze azért h annak egy részére is bemutathasson a bankoknak...

firefly 2012.11.11. 12:10:30

Csak annyit wmiki & társai: a FENTARTÁS továbbra is önkormányzati feladat! Tehát a fűtés, világítás,stb az önkormányzat sara.

ze11 2012.11.11. 12:28:54

@nemhívő: De legalább nem lesz gond a sokféle tankönyvcsomaggal sem - lesz elsős, másodikos, harmadikos, usw. nyolcig, illetve tizenkettőig.

csongorbela · http://belaba.blog.hu/ 2012.11.11. 12:36:24

@Steppenwolf:
A cikk szerintem jól leírja, hogy mi a baj ezzel az államosítással, a kétségekkel, a forráshiánnyal, a kézivezérelt, felülről nyomott módjával. S hogy utoljára 60 éve volt ilyen - igen: félelmetesen hasonló érvekkel alátámasztva.
Nyugodtan liberális köcsögözzetek ezért a véleményért, egy másik blogon éppen nácinak mondott egy ellentrollotok, de voltam már fideszes is, amikor a 2004. dec. 5-i népszavazásról mondtam véleményt. Értelmes vita helyett ez lenne a helyes megoldás?
Nem cikizlek, csak mesélem.

vgab 2012.11.11. 12:46:11

Az államosításnak tényleg hasonló a célja, mint 60 éve: a diktatúra a saját embereit akarja a vezetői székekbe ültetni, hogy ők a megfelelő tantestületeket alakíthassák ki, amely végrehajtja az utasításokat és a "helyes" ideológia szerint neveli a gyerekeket. Így a diktatúra a tanulókat és a tanárokat is kontroll alatt tartja, jutalmazza a hozzá hűségeseket és eltávolítja a renitenseket. Az oktatás színvonala ettől természetesen nem nőni, hanem csökkenni fog (hiszen a kiválasztás alapja nem a tudás, hanem a hűség), ez azonban egyáltalán nem zavarja őket, mivel nincs szükségük kiművelt emberfőkre. Mindennél cinikusabb azzal érvelni, hogy így egyenletesebb lesz az oktatás színvonala: semmi nem fog javulni sehol, hiszen plusz pénzt nem fognak a rendszerbe tenni, sőt.

ZSírfeka 2012.11.11. 12:48:24

Vízió 2040-ből:
"- II. Rogán Antal örs, vigyázz! Pártzászlónak tisztelegj!
Örsvezető pajtásnak jelentem, hogy a Nagy Májusi Fülkeforradalom 30. évfordulójára az örs felsorakozott, és elindulunk a parlamentbe, hogy Szeretett vezérünk Mauzóleumában megkoszorúzzuk a bebalzsamozott holttestét, majd a Hoffman Rózsa örssel karöltve elénekeljük Ákos egyik forralami énekét.
Utána avatás, majd meglátogatjuk a Nagy vezér szülőházát a fővárosban, Felcsúton."
:)

csak egy néző 2012.11.11. 13:10:01

Ha megváltoztatjuk a neveket,akkor is igaz."bolsevik (melléknév) 1. Kommunista (személy, csoport), aki Lenin,Sztálin (Orbán,Matolcsy )elveit követte. A bolsevik vezetés vakon végrehajtotta a pártvezetés utasításait. A bolsevik párt az egész társadalomban mindenütt jelen volt. A bolsevik ember jellemzője a kommunista propaganda szerint a hűség és bátorság. 2. Kommunistára valló, vele kapcsolatos, rá jellemző (magatartás, megnyilatkozás, tett). A bolsevik szemlélet nem tűrte az ellentmondást. A bolsevik propaganda az egész nép érdekeiről beszélt."

tomwar 2012.11.11. 19:00:46

@wmiki: Rajtad kivul senki sem irta le se Gurcsany, se Bajnai nevet.

nemhívő 2012.11.11. 19:27:40

@ze11: ...nem így van....!

A terjesztésnek köze sincs a tankönyvpiachoz...Azt viszik,...amit a megrendelő kér.

Wolfram 2012.11.11. 20:45:33

A mi falunkban, ahol felnőttem valami szakmunkásból lett tanácselnök, majd polgármester vezeti népet. Igazából Isten háta mögötti falu, a fiatalokat nemigen motiválja, hogy uralják. Nincs sok privatizálható közvagyon, lenyújtható pályázati pénz sem.
De. Ennek a kis falunak volt egy járás, sőt anno megye szinten is erősnek számító általános iskolája. Aztán ahogy fogyott a pénz, mert pályázni macerás volt, meg ahhoz érteni is kellett volna, szép lassan elkezdték lefaragni az iskolát. Először a könyvtáros repült, mert "könyvtárra nincs akkora szükség" (kijelentés), aztán a felső tagozat, és így sorban minden és mindenki.

Tenni nem lehetett ellene, az önkormányzat (testület), akiknek a főnöke és kenyéradója a polgármester nyilván belátta (és megszavazta), hogy ennek így kell lenni. És ebben még csak nincs is benne a politika, mert a butaság pártsemleges. Úgyhogy az ön kormányzati iskola sem biztos, hogy a paradicsomi állapot netovábbja.

Jó önkormányzati iskolához jó önkormányzat kell, jó önkormányzathoz pedig jó (erős, felvilágosult és motivált) helyi közösség. Ahhoz meg jó oktatás, hagyományok és követhető minták. Azok meg odalettek valamikor az úton. Úgyhogy akár így, akár úgy ez egy lassú építkezés lesz.

Ettől függetlenül politikai kampányolásra felhasználható a téma, mint ahogy teszi a blog szerzője is, nyilván a másik oldal válasza sem késik soká, és asszem ezen a szinten meg is áll a dolog. Persze azért ez is érdekes: ki mit tud kihozni belőle?

sokadszorra 2012.11.12. 09:25:56

@nemhívő: Így van, de az egy és igazhitű terjesztő dolgát azzal egyszerűsítik, hogy évfolyamonként egyféle tankönyvcsomag lesz a piacon.

látjátok feleim szümtükkel 2012.11.14. 19:15:33

@sokadszorra:
Az egyféle tankönyvcsomag eredményeként meg egyféle fiatalság ( én nem lennék büszke a gyerekemre, ha olyan lenne, mint ebben a filmecskében a továbbtanulni készülő gyerekecske: dopemantv.blog.hu/2012/11/14/sovany_vigasz_462

bilolyogus 2012.11.23. 11:13:03

@wmiki: Én úgy vagyok a vallással, mint a homoszexualitással: az egyáltalán nem zavar, ha valaki úgy él, csak ne tegyék kötelezővé.

RSS

táblácska

"Ez a kis magyar világ itt háborog: fekete, csúnya felhők kavarodnak rája. Aki nem csupán arra termett, hogy egy számmal növelje a születési és halálstatisztikát: most nem alkudhat. Harcol, ahogy tud. Kezeli a viharágyút a butaság, sötétség ránk tornyosodó felhői ellen." - Ady Endre

FB

propeller+blogroll (fck bloghu)

Kapcsolat

Kapcsolat

Amennyiben bármilyen építő/romboló megjegyzésed, ötleted, információd volna, nyugodtan írj a szabotázs e-mail címére.

süti beállítások módosítása